Hur vi gör det

Mixator arbetar främst med uppdrag inom förändringsledning kopplad till effektivisering av verksamheter med hjälp av digital transformation. Genom att beskriva en verksamhet med digitala termer skapas en möjlighet att automatisera verksamhetsprocesser och utveckla nya produkter, tjänster eller affärsmodeller. Några centrala begrepp som ofta återkommer i våra klienters verksamhets-förflyttningar är:

    • ERPEnterprise Resource Planning
    • CPQ: Configure - Price - Quote
    • PLM: Product Lifecycle Management

Tillsammans med våra klienter bygger vi digitala förmågor som leder till både kommersiell prestation och operationell effektivitet. Utöver IT-verktygen hanterar vi även kompetenser, information & data samt verksamhetsprocesser för en fungerande helhet.

FÖRÄNDRINGSLEDNING

Mixator har en gedigen erfarenhet av förändringsledning i komplexa organisationer och kan snabbt sätta sig in i krav, möjligheter och förväntningar inom en verksamhet. Baserat på egna exempel kan därför arbetssätt från etablerade metoder för förändringsledning (ADKAR, Kotter, mfl) anpassas på en lämplig nivå till varje uppdrag. En viktig komponent i all förändring är att skapa engagemang i gruppen.

 

ENGAGEMANG = FÖRSTÅELSE + FÖRTROENDE

Förståelse för vad som ska förändras och vad förändringen ska leda till i en större kontext.
Förtroende för att gruppen har mandat att genomföra förändringen och att planerade aktiviteter kommer att leda till önskat resultat.

 

 

LEDNING AV ERBJUDANDEPORTFÖLJEN

Vi stöttar våra klienter med detaljering av strategiska planer, taktisk rådgivning och operationellt genomförande för hur verksamhetens produkter och tjänster görs tillgängligt för dess kunder, med optimerad lönsamhet.

Baserat på etablerade modeller och verktyg (Value proposition, Business Model Canvas, mfl) har Mixator tagit fram en metod för att bryta ner komplexa affärsmodeller till hanterbara scenarion.

Syftet är att skapa en holistisk syn på förändringsbehov genom hela värdekedjan och kvantifiera de olika delarnas inverkan.

Målet är att visualisera komplexa situationer och att skapa engagemang i projektgrupper.

 

 

DIGITAL TRANSFORMATION

Med digital transformation avses alla anpassningar en verksamhet gör för att vara konkurrenskraftig i en digitaliserad omvärld.

 

En direkt konsekvens, som ofta får stort fokus, är förändringar för vilka IT-lösningar som används i verksamheten. För att lyckas affärsmässigt är det erfarenhetsmässigt lika viktiga att även agera på hur digital transformation påverkar verksamhetens produkter, tjänster och de beteenden som måste förändras i transformationen.

VERKSAMHETSFÖRMÅGOR

Förändringar innebär ofta att otydligheter i verksamheten flyter upp till ytan. Olika delar av organisationen visar sig ha egna verksamhetsbegrepp, IT-lösningar, kultur, arbetsflöden, mm. och efter förändringen förväntas alla delar samverka i ett gemensamt system med gemensamma värdeflöden.

En strukturerad metod för att uppnå detta på en rimlig nivå är utveckling av verksamhetsförmågor, dvs förmågan att uppnå en önskad effekt under specifika standarder och förhållanden:

  • MÄNNISKOR: Kompetenser, kultur, beteenden
  • INFO & DATA: Operationella koncept, data, värdelistor
  • PROCESSER: Verksamhetsprocesser, arbetsflöden
  • TEKNOLOGIER: Design, administration, kommunikation